Menjadi Diri Sendiri

Sunday, May 05, 2013


Assalamualaikum...

Firstly, rasanya masih belum terlambat untuk aku ucapkan selamat tahun baru buat semua yg sudi membaca nukilan sang insan kerdil ini.. ( ayat nak best ) Tahun Baru.. Azam baru .. Baju baru .. dan segala-galanya baru malah tidak ketinggalan suami-suami yg berazam untuk mendapat isteri baru ..

Tak kisah la apa jua azam korang untuk tahun ini.. yang penting, pastikan tahun ini adalah lebih baik dari tahun-tahun yg sebelumnya..

Untuk kali ni.. aku nk berbicara tentang "Menjadi Diri Sendiri".. Yup.. menjadi diri sendiri.. dan bukan menjadi diri orang lain..





Pernah  lihat situasi macam ni ?


Alice : Sally , kau tak nak berubah ke ? 

Sally : Berubah ? Ape maksud kau ?

Alice : Yela.. berubah untuk jadi lebih baik.. kau tak nak cuba pakai tudung ke ? mesti lawa kalau kau pakai tudung nanti..  lepas tu pakai la baju kurung ...

Sally : for what ? oh.. peliss la.. 

Alice : Sally.. aku tengok umor kau pon dah dekat 30 , tapi pakai seksi-seksi macam ni... ada ke orang yg nk buat ko jadi bini dia nanti ?

Sally : Alice my honey ~ aku dah gembira dengan diri aku sekarang ni .. pergi mana-mana semua lelaki akan pandang aku ..aku ni cantik kau tau tak.. kalau ada orang nk aku jadi bini dia .. dia kena la terima aku seadanya .. aku tak nak jadi orang lain .. aku tak nak ubah diri aku.. dan biarlah aku  jadi diri aku sendiri... 

Alice : Tapi Sally.. 

Sally : Ish.. aku tak suke lah nk tiru cara pakaian orang alim tu .. tutup sana.. tutup sini.. rimas la !

Alice : Ermm ( sambil meninggalkan Sally dengan perasaan kecewa )




So, apa pendapat korang kalau terjumpa orang yg macam ni ? Adakah korang bersetuju dengan pendapat Sally yg perasan cantik ni  ? atau sebaliknya ?



Salahkah untuk menjadi diri sendiri ?

Seriously , tak salah pun untuk menjadi diri sendiri .. Tapi persoalannya ... Adakah Diri sendiri sudah cukup sempurna untuk kita kekal menjadi diri sendiri ? Adakah diri kita lebih hebat dari orang lain yg ada dimuka bumi ini, sehingga tidak mahu mendengar pendapat orang lain ?

Ada masa dan ketika nya kita perlu menjadi diri sendiri .. Tapi bila menyentuh soal agama , soal akhlak , malah soal peribadi kita.. kita tak boleh bersikap lepas tangan tentang pandangan orang lain terhadap diri kita ..

Adakah kita mahu selama-lamanya menjadi diri kita yg sentiasa melakukan dosa ? adakah kita mahu selama-lamanya menjadi bahan umpatan orang lain kerana perangai kita ? dan adakah kita mahu maruah kita tergadai hanya kerana kita ingin Menjadi Diri Sendiri ?





Aku dah bosan dengar alasan macam ni :

" biarlah aku jadi diri aku , aku tau, aku bukan orang baik "
" bro , sekurang-kurangnya I tak hipokrit ok ! " ..
" Eh aku tak pakai tudung, tapi solat aku jaga tau".

Kadang- kadang kita tau diri kita tak sempurna.. Tapi kenapa kita tak cuba untuk behijrah.. berazam untuk mengubah diri kita kepada sesuatu yg lebih baik ? Mengapa kita perlu kekal menjadi diri kita kalau diri kita sememangnya belum sempurna ?




Kesimpulan 

Oleh itu, cuba korang ambil cermin .. tgok diri korang .. dan tanya kepada cermin ajaib yg ada kat tangan korang tu... " Adakah aku sudah cukup Sempurna Untuk Menjadi Diriku Sendiri ? "

Kalau Belum.. Jom Kita bersama-sama memperbaiki diri Untuk menjadi insan yg Lebih Sempurna.. supaya kita boleh berbangga Dengan Diri Kita Sendiri satu hari nanti =P


Sekian...



*p/s : Entry Pertama untuk tahun 2012 , harap-harap aku boleh baiki diri aku juga .. doakan aku...

*Re-post on 5.5.13







You Might Also Like

15 comments

  1. ingatlahhh, diri sdiri tu adalah milik Allah. anggota badan yg ade tu, sume diberi pinjam. jgn lupe kite ni hanye hambe. Allah boleh tarik balik sekelip mate aje, jadi jagelah sebaiknya mengikut perintah Allah. :)

    ReplyDelete
  2. manusia , kalau org ajak buat baik , xnk ajee ~~~

    ReplyDelete
  3. once tengok tajuk ingat nak kata pasal someone yang sibuk nak jadi orang lain. that's why 'be yourself'.
    btw. best ! menjangkaui fikiran :)

    ' di saat kte nak jadi macam org lain, ade org nak jadi macam kita. so, hargai diri sendiri '

    ReplyDelete
  4. setiap orang ada bahagian baik dalam diri mereka...jadi lah diri sendiri yang baik ....

    ReplyDelete
  5. cik semut rasa, apa salahnya berkorban utk kebaikan diri. mana2 yang baik, yang memberi pahala kita apa salahnya korban kan sikit betl tak...

    ReplyDelete
  6. wee
    sokong pc jugak :))

    sebab itu kita perlukan lwn2 dsekeliling kita utk ubah kita jadi baik kpd jaat

    jadi kpd diri sendiri tu, term yg perlu dguna pakai secara betol.

    ReplyDelete
  7. permulaan 2012 yg bgus.i loike ur entry.gud job bro--

    ReplyDelete
  8. tak salah berubah ke arah kebaikan untuk diri sendiri dan orang2 yang tersayang..tak rugi pon..peaceeee! :)

    ReplyDelete
  9. "be yourself" << sape la yg guna ayat ni mula2..pastu menular ke orang lain. tak bagus sbrnya kalo kita gunakan alasan "jadi diri sendiri" utk terus duduk kat takuk yg lama. ye dop..=)

    btw. nice entry boss..=)

    ReplyDelete

Flickr Images